Tuesday, March 24, 2009

PELIHARALAH SOLAT MU

" Peliharalah kamu(kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardhu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar) dan berdirilah dengan ALLAH (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk."
(Al-Baqarah : 238)

Apabila telah leka dengan urusan dunia manusia mudah leka dan lalai untuk menunaikan solat seawal waktu. Ramai lagi diantara kita umat Islam melengah-lengahkan waktu solat dengan anggapan masa masih panjang.

" Ah..sikit lagi la solat, siapkan kerja dulu lah"


Keluhan yang seumpama ini kerap meniup-niup di telinga kita. Amalan yang menanti-nanti, kejap-kejap, sat lagi, dan macam-macam alasan lagi dah menjadi amalan kita. Lama kelamaan ianya menjadi kebiasaan. Kita bagi alasan itu bukan untuk sesiapa pun, untuk diri kita juga. Fikirkanlah inikah bekalan yang kita nak bawa ke kampung akhirat kita nanti?

Allah swt memerintahkan supaya kita memelihara solat lima waktu dengan menunaikan solat itu di dalam waktunya dan memelihara batas-batas waktunya. Maksudnya jangan dilakukan di luar waktu. memelihara rukun dan syarat-syaratnya serta dilakukan sebagaimana cara solat Rasulullah saw. Sabda baginda:-

" Sembahyanglah kamu sebagaimana kamu lihat aku sembahyang."

Ibnu Mas'ud pernah bertanya kepada Rasulullah:
"Manakah dia amalan yang paling afdhal sekali?"
Sabda Nabi SAW : " Sembahyang di dalam waktu."

Kemudian saya bertanya lagi. "Apakah dia selepas itu?"
Sabda Rasulullah SAW: " Berjihad pada jalan Allah yakni berjuang meninggikan kalimah Allah Taala denga harta benda, nyawa dan jiwa raga."

Kemudian saya bertanya lagi:"Selepas daripada itu apa lagi?"
Sabda Rasulullah SAW:" Berbuat baik kepada ibubapa."

Betapa Allah meletakkan perkara solat adalah perkara yang paling utama bagi manusia dari perkara yang lain. Inilah cara kita menunjukkan rasa kasih dan taat kepada Allah serta ucapan terima kasih kita kepada Allah yang telah menghidupkan kita di dunia ini. Seterusnya memberi kita rezeki, kesihatan dan indah paras rupa.

Sebagai seorang dai pula, kalau perkara solat pun kita ambil sambil lewa, melengah-lengahkan waktu tanpa alasan yang kukuh, tak salahlah kiranya Allah melengahkan juga kemenangan Islam di atas muka bumi ini.

Segala yang baik datangnya dari Allah jua. Peringatan untuk diri dan keluarga jua.
Wallahualam

No comments:

Post a Comment