Sunday, September 13, 2009

OSAMA BIN LADEN TELAH MENINGGAL DUNIA.. BETULKAH BERITA INI?





Saya mengutip satu berita di dalam Kosmo hari ini yang menyatakan pemimpin Al Qaeda, Osama bin Laden telah meninggal dunia sejak tahun 2001 lagi. Benarkah berita ini?

Adakah kita selama ini tertipu dengan mainan barat yang menghalalkan serangan ke atas umat Islam di Afghanistan, dan Iraq? Adakah kita dibodohkan dengan persepsi negatif ke atas pejuang Islam Al Qaeda? Kalau betullah berita ini, alangkah hinanya umat Islam ditipu hidup-hidup oleh Amerika Syarikat dan musuh Islam yang lain.

Semoga berita ini tidak benar, dan semoga Syeikh Osama masih hidup bagi meneruskan jihad. Jika ini benar-benar berlaku, maka marilah kita doakan beliau digolongkan sebagai syuhada.


NUKILAN DARI BERITA {KOSMO}

PEMIMPIN Al-Qaeda, Osama bin Laden (gambar) dipercayai sudah meninggal dunia pada 13 Disember 2001 akibat penyakit buah pinggang tetapi pemerintah Amerika Syarikat (AS) dan kerajaan Britain dipercayai menyembunyikan kematiannya bagi meneruskan perang terhadap keganasan, lapor sebuah akhbar semalam.

Menurut akhbar itu, Pervez Musharraf semasa menjadi Presiden Pakistan pernah memberitahu stesen televisyen CNN di AS pada Januari 2002 bahawa Osama sudah meninggal dunia kerana sakit buah pinggang iaitu beberapa bulan selepas serangan pengganas berlaku di New York.

Kenyataan itu dibuat selepas akhbar Al-Wafd di Mesir memnyiarkan satu laporan pada 26 Disember 2001 yang menyatakan seorang tokoh terkenal kumpulan Taliban Afghanistan mengumumkan bahawa Osama sudah dikebumikan pada 13 Disember 2001.

"Dia (Osama) menghadapi komplikasi yang serius dan telah meninggal dunia. Dia dikebumikan di Tora Bora dalam satu pengebumian yang dihadiri oleh 30 pejuang Al-Qaeda, rakan-rakan rapat dari keluarga dan rakannya dari Taliban.

"Berdasarkan tradisi fahaman Wahabi, tidak ada tanda dibuat di kubur Obama," menurut laporan akhbar itu.

Teori yang mendakwa Osama sudah meninggal dunia dibuat pada awal tahun ini apabila bekas pegawai perisikan asing AS yang kini berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Boston, Profesor Angelo M. Codevilla berkata, semua rakaman pita video dan suara yang didakwa sebagai Osama tidak pernah meyakinkan pemerhati," kata profesor itu.

Menurutnya, wajah lelaki yang muncul dalam beberapa rakaman video tidak kelihatan seperti Osama.

"Beberapa rakaman video menunjukkan lelaki seperti Osama itu mempunyai hidung bengkok manakala rakaman lain menunjukkan hidung yang lebih pendek serta lebar," jelasnya.

Menurut Ketua Jabatan Kajian Agama Universiti Duke, Profesor Bruce Lawrence, imej dalam beberapa rakaman suara dan video yang didakwa Osama tidak konsisten dengan fahaman Islam Wahabi pegangan ketua Al-Qaeda itu.

Dalam satu video, Osama memakai cincin emas iaitu perhiasan yang diharamkan oleh pengikut Wahabi.

Dalam minggu ini, lebih banyak persoalan ditimbulkan berikutan penerbitan sebuah buku di Amerika dan Britain yang berjudul Osama bin Laden: Dead or Alive?

Buku itu ditulis oleh penganalisis politik dan falsafah di AS, Profesor David Ray Griffin.

Buku itu mendakwa Osama sudah meninggal dunia kerana kegagalan buah pinggang berfungsi atau penyakit yang berkaitan dengannya pada 13 Disember 2001 semasa dia tinggal di kawasan pergunungan Tora Bora, Afghanistan.

Pengebumiannya diadakan dalam tempoh 24 jam mengikut tradisi agama Islam dan kuburnya tidak mempunyai sebarang tanda, mengikut amalan Wahabi.

Menurut Griffin, banyak pita rakaman Osama yang disiarkan selepas hari pengebumiannya telah dibuat oleh Barat bagi mempengaruhi penduduk dunia bahawa ketua Al-Qaeda itu masih hidup.

Profesor itu berkata, tujuan pita rakaman palsu itu diadakan adalah bagi meningkatkan sokongan terhadap perang menentang keganasan di Iraq dan Afghanistan.

Tentera AS dan Britain yang melancarkan serangan besar-besaran ke atas Tora Bora, Afgha- nistan mengabaikan kenyataan Osama yang mendakwa dia tidak terlibat dalam serangan 11 September 2001 di AS.

Dalam satu daripada empat pengakuannya, Osama berkata: "Saya sudah menyatakan saya tidak terlibat. Sebagai seorang Islam, saya cuba sedaya upaya saya mengelak untuk menyatakan satu pembohongan. Saya tidak mempunyai sebarang pengetahuan... atau saya menimbangkan untuk membunuh wanita yang tidak bersalah, kanak-kanak dan manusia lain sebagai satu perbuatan yang dihargai." - Agensi

RAMADHAN CARA NABI MUHAMMAD SAW SAMBUT

RAMADAN menjanjikan ganjaran yang cukup istimewa bagi seorang Muslim ke arah mengecapi kecemerlangan hidupnya. Hal ini akan terlaksana dan tercapai dengan jayanya.


Pertama; jika setiap hamba benar-benar seorang Muslim yang mengerjakan ibadah puasa berteraskan keimanan dan muhasabah serta mengikuti sunnah Rasulullah SAW.

Kedua; yakin dengan ganjaran yang telah dijanjikan Allah SWT terhadap segala amalannya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa yang menghidupkan Ramadan dengan penuh keimanan dan penuh kesedaran (mengharap ganjaran Allah) nescaya akan diampuni baginya dosa-dosa yang lalu. (riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Memasuki detik 10 terakhir Ramadan pesona peribadi dan perilaku Rasulullah SAW terlakar dalam hadis yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a yang bermaksud: Adalah Rasulullah SAW apabila telah masuk 10 akhir daripada Ramadan, Baginda akan menghidupkan malam-malamnya, membangunkan ahli keluarganya dan mengikat pinggangnya. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kupasan ringkas hadis

Para ulama berbeza pendapat dalam memberi pentafsiran mereka terhadap hadis di atas. Namun demikian mereka sepakat bahawa Rasulullah SAW melipat-gandakan ibadatnya pada 10 malam yang terakhir Ramadan.

Hadis di atas menunjukkan betapa Rasulullah SAW amat memberi tumpuan serius pada detik malam 10 terakhir Ramadan terutama dalam perihal beribadah. Dalam sebuah hadis lain yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a yang bermaksud: Rasulullah SAW bersungguh-sungguh dalam 10 hari terakhir bulan Ramadan, suatu perkara yang tidak Rasulullah SAW lakukan pada bulan-bulan selainnya. (riwayat Muslim)

Mengikat kainnya

Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan bahawa para ulama mempunyai beberapa pendapat terhadap istilah 'mengikat kainnya'.

Di antara pendapat yang paling kuat ialah ia membawa dua pengertian iaitu Rasulullah SAW tidak menggauli para isterinya iaitu melakukan hubungan suami isteri (jimak) dan ini digambarkan dengan istilah 'mengikat kainnya'.

Maksud yang kedua ialah baginda SAW bersungguh-sungguh dalam setiap ibadah yang dilakukannya. Kedua-dua pengertian adalah tepat jika dilihat dari perbuatan Rasulullah SAW tatkala tiba malam-malam 10 akhir Ramadan. (Fath al-Bari 6:310)

Menghidupkan malam harinya

Rasulullah SAW telah memberikan pedoman terbaik kepada umatnya agar melakukan transformasi dengan mengubah malam yang biasa pada bulan-bulan selain Ramadan dengan menghidupkannya dengan melakukan ketaatan melalui gerak kerja ibadah.

Antaranya melakukan solat-solat sunat, membaca al-Quran, beriktikaf terutama di sepertiga malam sewaktu manusia terlena di malam hari. (Fath al-Bari 6:310)

Membangunkan Ahli Keluarganya

Dalam hal gerak kerja beribadah (solat), baginda SAW tidak pernah melupakan atau mengabaikan keluarganya.

Rasulullah SAW menunjukkan contoh terbaik kepada seluruh umatnya terutama ketua keluarga agar tidak mengabaikan keluarga walaupun dalam perihal melakukan ibadah-ibadah sunat.

Perilaku baginda SAW membangunkan ahli keluargannya turut diteladani Khalifah Umar al-Khattab r.a di mana al-Imam Malik dalam Al-Muwatta' menyebutkan, bahawasanya Umar r.a melakukan solat malam seperti yang dikehendaki oleh Allah SWT, sehingga apabila tiba waktu pertengahan malam, Umar r.a membangunkan keluarganya agar melakukan solat seraya mengatakan kepada mereka: "Solat! solat!"

Perkara-perkara yang dianjurkan pada 10 malam terakhir Ramadan

lMandi antara Maghrib dan Isyak, memakai pakaian yang paling baik dan memakai harumanIbn Abi 'Asim meriwayatkan dari Aisyah r.a: "Rasulullah SAW jika berada dalam bulan Ramadan baginda seperti rutin hariannya tidur dan bangun. Tatkala memasuki 10 hari terakhir baginda mengikat kainnya dan menjauhkan diri dari bersama-sama para isterinya, serta baginda mandi antara Maghrib dan Isyak". (Terdapat riwayat Abu Hurairah yang menyokong hadis ini) Dalam riwayat lain daripada sahabat seperti Anas ibn Malik dan ulama pada masa tabi'en menyatakan bahawa mereka akan mandi, memakai baju yang paling baik dan memakai haruman atau wangian apabila berada pada akhir Ramadan. Apa yang dilakukan oleh Rasulullah, sahabat dan tabi'en ini adalah satu usaha menyambut dan meraikan kedatangan lailatul qadr, sambil berdoa mendapatkan keampunan dan keberkatan malam itu. Justeru pada malam-malam terakhir Ramadan di samping mencari lailatul qadr dianjurkan membersihkan diri dan memakai wangian dan haruman, sebagaimana ia turut dianjurkan ketika Aidilfitri dan Aidiladha.

lMencari lailatul qadr Umat Islam dianjurkan agar mencari dan merebut lailatul qadr. Hal ini bertepatan dengan sabda baginda yang bermaksud, Carilah malam lailatul qadr pada 10 malam terakhir. (riwayat al-Bukhari) Dalam salah satu riwayat dikatakan bahawa Rasulullah SAW melakukan solat pada malam Ramadan dan membaca al-Quran dengan tertib. Baginda tidak akan melalui ayat rahmat kecuali berharap agar Allah memberikan rahmat itu dan tidak melalui ayat azab kecuali memohon perlindungan daripada Allah daripada azab itu.Solat berjemaah juga sangat diutamakan pada malam akhir Ramadan. Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang mengerjakan solat Isyak dan Subuh secara berjemaah pada waktu malam, dia telah mengambil menghidupkan seluruh malam itu". (Riwayat Abu Dawud).Maksudnya sesiapa yang mengerjakan solat Isyak dan Subuh saja dianggap telah mendapat sebahagian apa yang dimaksudkan dengan lailatul qadr. Apatah lagi jika mengisinya dengan amalan lain sepanjang malam itu. Melewatkan sahur Daripada Sahl ibn Sa'd berkata: Sesungguhnya aku pernah bersahur bersama keluargaku dan aku sempat untuk sujud bersama dengan Rasulullah SAW. (riwayat al-Bukhari)Perlakuan ini turut diceritakan oleh Zaid ibn Thabit berkata: "Kami pernah bersahur bersama Rasulullah SAW kemudian kami bersolat dengan baginda. Lantas Anas bertanya, Berapakah jarak di antara sahur itu dengan solat? Zaid menjawab, kira-kira 50 ayat. (riwayat al-Bukhari)

lMelakukan iktikafIktikaf adalah sunnah yang dianjurkan oleh Baginda SAW demi memperolehi kelebihan dan ganjaran lailatul qadr (malam yang lebih baik dari 1,000 bulan).Firman Allah dalam surah al-Qadr yang bermaksud: Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Quran) pada malam Lailatul Qadr, dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul Qadr itu? Malam Lailatul Qadr lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah malam (yang berkat) itu sehingga terbit fajar. (al-Qadr: 1-5) Menjelang 10 akhir Ramadan secara rutinnya Rasulullah SAW mengisi waktu-waktunya dengan beriktikaf di masjid. Pelakuan baginda ini berdasarkan hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a Bahawa Rasulullah SAW beritikaf pada 10 akhir daripada Ramadan sehingga baginda diwafatkan oleh Allah, kemudian (diteruskan sunnah) iktikaf selepas kewafatannya oleh para isterinya. Dalam sebuah hadis lain Bahawasanya Abu Hurairah berkata: "Rasulullah SAW selalu beriktikaf pada tiap-tiap sepuluh hari terakhir Ramadan, manakala pada tahun Baginda diwafatkan, Baginda beriktikaf selama 20 hari". (riwayat Ahmad, Abu Dawud, al-Tirmidzi dan dinilai sahih oleh al-Tirmidzi)

lMembanyakkan doaUlama bersepakat bahawa doa yang paling utama pada malam al-Qadar adalah doa memohon keampunan atau maghfirah daripada Allah SWT. Dalam satu hadis sahih yang diriwayatkan daripada Aisyah dan dikeluarkan oleh al-Imam al-Tirmidzi dan dinilai hasan sahih, Aisyah diajar oleh Rasulullah membaca doa pada malam al-Qadar. Doanya berbunyi: Allahumma innaka afuwwun karimun tuhibbul afwa fa' fu anni yang bermaksud: Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengampun, yang suka mengampun, maka ampunilah aku. (al-Tirmidzi 5:535)Rasulullah SAW turut berdoa yang bermaksud: "Ya Allah, jadikan sebaik-baik umurku adalah penghujungnya. Dan jadikan sebaik-baik amalku adalah penutupnya. Dan jadikan sebaik-baik hari-hariku adalah hari di mana aku bertemu dengan-Mu Kelak". (Musannaf Ibn Abi Syaibah 6: 65)

REBUTLAH MALAM YANG LEBIH BAIK DARI SERIBU BULAN..


Mengikut pengamatan saya, dan menurut pandangan Imam As Syafie, Lailatul Qadr tahun ini jatuh pada malam 23 Ramadhan(Semalam). Alhamdulillah, sepanjang hari ini saya rasakan suasana agak berlainan, redup dan segar. Awan lart yang membawa udara mendung, tiada suara burung berkicauan... Barangkalilah. Beruntunglah mereka yang bermunajat di malam harinya dan diterima doa-doanya. Manakala rugilah mereka yang menghabisi usianya dengan maksiat, dan tidur sahaja..

Semoga kita semua diampunkan. Dan tatkala malam itu menjelma perbanyakkan membaca doa seperti yang diSabda oleh Nabi Muhammad saw "Allahmumma Innaka afu'un thuhibbuna afwa Fa'fu anna.."