Monday, October 19, 2009

SUBHANALLAH.. MAHA KAYA ALLAH.

Tidak ada apa yang dapat diungkapkan melainklan segala puji bagi Allah swt, Tuhan semesta alam. Yang mencipta lamgit dan bumi, serta menjadikan segala planet-planet itu tergantug tidak bertali.

Dan alangkah kerdilnya manusia, setelah beribu-ribu tahun hidup di atas muka bumi ini, baru bertemu dengan planet-planet baru.. bahkan berjuta lagi planet yang masih belum dijumpai.

Mungkin ini petanda berakhirnya zaman ini, dengan kemampuan manusia yang mengkaji kebesaran Allah melalui ciptaan terkini? Segalanya mungkin, dan benar, inilah penghujung zamannya...


32 Planet Baru DiKesan!

Para saintis angkasa mengumumkan semalam, mereka telah mengesan 32 planet di pinggir luar sistem solar.

Antara planet tersebut lima kali ganda besar Bumi dan ada juga yang lima kali ganda besar Jupiter. Orbit tahunan planet-planet tersebut beribu-hari berbanding Bumi yang hanya 365 hari.

Saya teringat ayat 5, surah as-Sajdah:
يدبر الأمر من السماء إلى الأرض ثم يعرج إليه
فى يوم كان مقداره ألف سنة مما تعدون

Terjemahan: Dia, Malaikat, menguruskan semua urusan dari langit ke bumi, kemudian naik kembali kepadanya pada sehari yang lamanya seribu tahun mengikut kamu perhitungkan sekarang.

1. Apakah ayat tersebut memberi isyarat tempat atau kedudukan para Malaikat? Para Malaikat adalah makhluk dan mereka ada tempat.

2. Mungkinkah, para Malaikat mendiami planet yang orbit hariannya menyamai 365,000 hari di Bumi?

3. Mungkinkah, suatu masa akan datang, manusia dapat mengesan tempat atau kedudukan para Malaikat tersebut?

No comments:

Post a Comment